In NOVA was gisterenavond een reportage te zien over het Iederwijs-systeem. Bij Iederwijsscholen vinden ze dat een kind zelf in staat is te bepalen wat hij wil leren. De scholen hanteren het motto: ieder kind is al wijs. Inmiddels subsidieert de overheid 9 van dit soort scholen.

Wat opvalt is dat op de scholen geen lessen worden gegeven, en dat er geen klassen zijn. Sommige leerlingen lieten in een eerdere reportage van NOVA al weten dat ze vaak totaal niets doen.
Op deze manier wordt er nadruk gelegd op de subjectieve elementen van de kinderen, zoals de interesses, de verlangens, de eigen beleving en de eigen mening.
Volgens een van de leerlingen leren de kinderen wel degelijk wat op de school. Ze redeneert: "als de kinderen niets zouden leren zou de school niet goedgekeurd zijn door de inspectie en zou er al lang wat gebeurd zijn waardoor de school gesloten zou zijn".
Een manklopende redenatie. De fout ligt dus volledig bij het onderwijssysteem dat hier in Nederland geldt. Het mag gewoon niet mogelijk zijn dat dit soort scholen voldoen aan de eisen van de inspectie.
Niet alle leerlingen zijn namelijk in staat een normaal beroep te gaan beoefenen nadat ze de school hebben afgemaakt. Werkgevers hechten nou eenmaal waarde aan een diploma, en dat hebben de leerlingen niet. De enige mogelijkheid is dat Iederwijsleerlingen de overstap maken naar een normale middelbare school, en daar een diploma behalen. Ik denk echter dat niet alle leerlingen mee kunnen komen op zo'n normale middelbare school als ze weinig tot niets hebben uitgevoerd. Het geinterviewde meisje is een uitzondering op de regel.
Het belangrijkste bezwaar dat ik heb tegen het huidige onderwijsstelsel is dat er geen eindniveau bestaat. De inspectie kijkt blijkbaar alleen naar het proces en niet naar het resultaat. Ik kan me heel goed voorstellen dat een Iederwijsschool voldoet aan de eisen van dat proces, want de weinige leraren die er zijn zullen bevoegd zijn, en er zal geen lesuitval zijn omdat er simpelweg geen lessen zijn. Het feit dat de school nu wordt bekostigd door de overheid bewijst niet dat de school ook daadwerkelijk rendement heeft.
De school geldt als een school voor de 'elite'. Laat die elite dan ook zelf de school betalen, zodat de overheid niet onnodig geld hoeft uit te geven. Want ook de uitkeringen die er komen voor werkloze ex-Iederwijsleerlingen moeten door de overheid worden betaald.
Deze scholen kosten ons onnodig bakken met geld.
Vind jij de school wel goed? Laat het hieronder weten!(Of bekijk
hier de uitzending van NOVA)