vrijdag 31 oktober 2008

Voetbalvrouwen zijn goed bezig!

Nee, ik doel niet op het tv-programma Voetbalvrouwen.
In Nederland wordt het vrouwenvoetbal steeds serieuzer genomen en vooral ook steeds professioneler aangepakt. Dit seizoen is er voor de 2e keer de eredivisie vrouwen. Maar erg belangrijk: voor het eerst in de geschiedenis heeft het Nederlands damesteam zich geplaats voor een eindtoernooi.


Voor het aller eerst in de voetbalgeschiedenis van Nederland behaalde de vrouwen de eindronde van het Europees kampioenschap. De ploeg van bondscoach Vera Pauw won donderdagavond in Volendam tegen Spanje met 2-0. Dat was meer dan geneog om plaatsing af te dwingen voor het EK.“Eindelijk”, zei Pauw tegenover NOS Langs de Lijn. “Dit moet een ‘boost’ opleveren voor de complete vrouwensport in Nederland. Wij vergelijken onszelf niet met de mannen. Wij willen naast het hockey, het handbal en het volleybal staan. Alleen liggen de verhoudingen scheef.”

Zal dit resultaat meer vrouwen aan het voetballen brengen?
Zal er meer interesse en pers rondom het vrouwenvoetbal komen?
Of zal het allemala bij het oude blijven?

Vermoedelijk zal er iets meer aandacht zijn als het ek plaats vind, maar meer ook niet.
Ik moet zeggen, ik vind het vrouwenvoetbal leuk om te zien, maar alleen een samenvatting.
Het is heel anders dan herenvoetbal.

donderdag 30 oktober 2008

Iederwijs: de lachspiegel van het Nederlandse onderwijs

In NOVA was gisterenavond een reportage te zien over het Iederwijs-systeem. Bij Iederwijsscholen vinden ze dat een kind zelf in staat is te bepalen wat hij wil leren. De scholen hanteren het motto: ieder kind is al wijs. Inmiddels subsidieert de overheid 9 van dit soort scholen.

Wat opvalt is dat op de scholen geen lessen worden gegeven, en dat er geen klassen zijn. Sommige leerlingen lieten in een eerdere reportage van NOVA al weten dat ze vaak totaal niets doen.
Op deze manier wordt er nadruk gelegd op de subjectieve elementen van de kinderen, zoals de interesses, de verlangens, de eigen beleving en de eigen mening.

Volgens een van de leerlingen leren de kinderen wel degelijk wat op de school. Ze redeneert: "als de kinderen niets zouden leren zou de school niet goedgekeurd zijn door de inspectie en zou er al lang wat gebeurd zijn waardoor de school gesloten zou zijn".

Een manklopende redenatie. De fout ligt dus volledig bij het onderwijssysteem dat hier in Nederland geldt. Het mag gewoon niet mogelijk zijn dat dit soort scholen voldoen aan de eisen van de inspectie.

Niet alle leerlingen zijn namelijk in staat een normaal beroep te gaan beoefenen nadat ze de school hebben afgemaakt. Werkgevers hechten nou eenmaal waarde aan een diploma, en dat hebben de leerlingen niet. De enige mogelijkheid is dat Iederwijsleerlingen de overstap maken naar een normale middelbare school, en daar een diploma behalen. Ik denk echter dat niet alle leerlingen mee kunnen komen op zo'n normale middelbare school als ze weinig tot niets hebben uitgevoerd. Het geinterviewde meisje is een uitzondering op de regel.

Het belangrijkste bezwaar dat ik heb tegen het huidige onderwijsstelsel is dat er geen eindniveau bestaat. De inspectie kijkt blijkbaar alleen naar het proces en niet naar het resultaat. Ik kan me heel goed voorstellen dat een Iederwijsschool voldoet aan de eisen van dat proces, want de weinige leraren die er zijn zullen bevoegd zijn, en er zal geen lesuitval zijn omdat er simpelweg geen lessen zijn. Het feit dat de school nu wordt bekostigd door de overheid bewijst niet dat de school ook daadwerkelijk rendement heeft.

De school geldt als een school voor de 'elite'. Laat die elite dan ook zelf de school betalen, zodat de overheid niet onnodig geld hoeft uit te geven. Want ook de uitkeringen die er komen voor werkloze ex-Iederwijsleerlingen moeten door de overheid worden betaald.
Deze scholen kosten ons onnodig bakken met geld.

Vind jij de school wel goed? Laat het hieronder weten!

(Of bekijk hier de uitzending van NOVA)

Toch chippend?

Na jaren trouwe dienst van de strippenkaart, blijkt dat deze vertrouwde kaart toch eindelijk zijn beste tijd heeft gehad.

Volgens ingewijden wordt de ov- chipkaart na jaren lang wachten toch ingevoerd. Rotterdam krijgt de ‘eer’ om als eerste stad de strippenkaart af te schaffen. Reizigers uit deze stad kunnen vanaf 29 januari 2009 alleen nog maar gebruikmaken van de ov- chipkaart in het openbaar vervoer. In de rest van Nederland wordt de kaart in de loop van het volgend jaar ingevoerd.

Toch zijn er een aantal kritiekpunten op de invoer van de kaart. Zo blijkt dat de chip eenvoudig te kraken is. Daarnaast zijn gebruikers ook niet helemaal tevreden. Volgens de bezitters wordt er vaak onterecht bedragen afgeschreven en zijn er dubbele overstaptarieven. Volgens enkele consumentenorganisaties is het nog te vroeg om de strippenkaart definitief weg te halen.

Een groot voordeel van de chipkaart (en misschien ook wel een klein nadeel) is dat zwartrijden, vooral in de metro, bijna onmogelijk wordt. In de metro wordt gebruikt gemaakt van toegangspoortjes, deze poortjes kunnen in de toekomst alleen geopend worden met de chipkaart.

Staatssecretaris van Verkeer, Tineke Huizinga, overlegt aankomende vrijdag met vervoersbedrijven en bestuurders die bij het project betrokken zijn. Na het beraad wordt er een beslissing gemaakt over de invoering.

We zien maar weer wat het dit keer gaat opleveren…

Zou het?


Een tijdje geleden werd bekend dat de Tilburgse band Krezip er een punt achter ging zetten. Waarom? Ik heb me er nooit echt in verdiept. Ik heb het gehoord, doorverteld en ‘geaccepteerd’. Mij is ook nooit echt duidelijk geworden waarom ze stoppen. Ze lijken hun beste tijd te hebben gehad.


Maar nu las ik op nu.nl dat Jacqueline Govaert zwanger is. Zij en haar vriend Ivo verwachten het kindje in april in de armen te mogen sluiten. En als ik doorreken zie ik dat Jacqueline twee maanden zwanger was toen ze bekend maakte dat ze ging stoppen. Zou het de reden zijn? Zou zij niet in de voetsporen van rock mama Anouk willen treden?
Wat denk jij?

woensdag 29 oktober 2008

Zestienhonderd panda’s op Museumplein

Het Wereld Natuur Fonds, WNF, heeft zestienhonderd panda’s geplaatst op het Museumplein in Amsterdam. Dat om duidelijk te maken dat door onze levensstijl dieren minder leeftijd krijgen, dus ook de panda’s.

Er is een reden dat voor dat aantal is gekozen, het verbeeld namelijk de laatste zestienhonderd panda’s die volgens het WNF nog bestaan. De panda’s zijn gemaakt van papier-maché.



De directeur van het WNF, Johan van de Gronden, bood vandaag ook het nieuwste rapport over de gevolgen van de menselijke consumptie voor de planten en dieren op aarde aan Hans Alders. Alders is namelijk de voorzitter van de taskforce biodiversiteit en natuurlijke hulpbronnen, die moet ideeën aan het kabinet geven voor het behoud van de plant- en diersoorten op lange termijn.

Het is goed dat WNF aandacht besteed aan het probleem met een grootse actie, het is alleen de vraag of het ook helpt. Het zet een aantal mensen zeker aan het denken over de wereld, maar of dat genoeg is? Op www.wnf.nl/voetafdruk kun je tips vinden, voor het geval je het anders wil gaan doen. Het WNF geeft ook aan dat de mensen die denken dat de gevolgen van hun levensstijl wel meevallen ook welkom zijn.

Wat vind jij van deze actie? Ben jij op andere gedachten gebracht, of was je al heel actief? Laat het hieronder weten!

Uit of niet?

Scheidsrechterlijke fouten en discussies tussen spelers en diezelfde scheidsrechters; je hebt ze in veel sporten. Ook in de tenniswereld komt er geregeld onenigheid tussen sporter en leidsman. In Amerika is er onderzoek gedaan naar de fouten die worden gemaakt door de fluitist.

De wetenschappers die het onderzoek verrichtten onderzochten ruim 4000 punten van het fabuleuze tennistoernooi Wimbledon. Ze wilden bekijken welke fouten het meeste worden gemaakt door lijnrechters. Het blijkt dat de arbiters er vaak naast zitten wanneer het gaat om ballen die buiten de lijn zouden zijn. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat je hersenen het raakvlak van het object vanwege de hoge snelheid een klein gedeelte naar achteren plaatsen. Hierdoor ontstaat er een miscalculatie waardoor er onterecht een bal uit kan worden gegeven. Omdat de bal ook nog eens op topsnelheid beweegt komen er veel fouten voor.

De onderzoekers gebruikten voor hun onderzoek het befaamde Hawk Eye-systeem. Hiermee kan er nauwkeurig worden bekeken of een bal uit is of niet. Tijdens een live-verslag krijgt de kijker dit vaak te zien. Tijdens een wedstrijd echter wordt het niet toegepast door de arbiter. Om verdere problemen en ruzies te voorkomen zou men dus af moeten stappen van de oude principes en gewoon het Hawk Eye-systeem vaker moeten toepassen. Fouten horen bij iedere sport, maar het blijkt dus dat er wel erg vaak fouten worden gemaakt en dit benadeeld de sport mij inziens.

Een andere optie is volgens de wetenschappers alle wedstrijden af te laten spelen op gravel. Die ondergrond laat immers een afdruk na waar de bal is terechtgekomen. Maar dat gaat natuurlijk niet gebeuren; de sport moet immers wel haar charme kunnen behouden.

Al-Qaeda 'steunt' McCain

John McCain is volgens al-Qaeda de beste keuze voor de aankomende presidentsverkiezingen in de VS. Dit stond maandag op de website Al-Hesbah, een site die nauwe banden heeft met al-Qaeda. Een ander bericht op deze site concludeerde dat een terroristische aanslag misschien de enige manier is om McCain te laten winnen.

De economische crisis wordt door sommige al-Qaeda leden toegeschreven aan hun eigen strategie: het uitlokken van de Verenigde Staten om oorlogen te voeren in verre landen en zo hun financiën en grondstoffen uit te putten. McCain is volgens de berichten op de site de kandidaat die het meeste voordeel biedt voor al-Qaeda. Hij zal Bush in grote lijnen volgen en zo zal de haat tegen over de VS toe blijven nemen.

Al-Qaeda heeft al eerder invloed uitgeoefend op de westerse politiek. Zo kwam een week voor de verkiezingen in de VS tussen George Bush en John Kerry, Osama Bin Laden met een video boodschap waarin hij dreigde met nieuwe aanvallen op Amerika. Bush profileerde zichzelf als dé antiterrorisme kandidaat en kreeg zo, volgens Kerry’s spindokters, de extra stemmen die hem de overwinning brachten.
De bomaanslagen in Madrid op 11 maart 2004 kwamen vlak voor de Spaanse verkiezingen. Drie dagen om precies te zijn. De zittende premier José Maria Aznar die de VS militair steunde in Irak, verloor de verkiezingen van Zapatero die beloofde de troepen terug te trekken.

Zo bespeelt al-Qaeda met de media de westerse wereld. Een president die het volk angst aan praat en een terroristische groepering die de president steunt. Een ideale situatie om eens lekker oorlogje te gaan spelen.

De berichten over McCain op al-Hesbah kunnen op twee manieren worden uitgelegd. Het gaat vooral om de bedoeling van het bericht. Is het met opzet naar buiten gekomen of was het puur toeval?
Als het met opzet naar buiten kwam is het indirecte steun voor Obama. Het feit dat John McCain door al-Qaeda wordt gesteund is niet bevorderend voor zijn campagne en werkt in Obama zijn voordeel.

Logischer lijkt mij dat er geen opzet voor publicatie was. De harde lijn die Bush volgt heeft aangetoond positief te werken voor al-Qaeda. Sinds de oorlog in Afghanistan begon is het sektarische geweld toegenomen. Van over de hele wereld komen jihadisten naar Afghanistan en Irak om de Amerikaanse ‘duivel’ te bestrijden. John McCain lijkt mij voor al-Qaeda de beste keus en automatisch voor de wereld de slechtste!