donderdag 9 oktober 2008

Zonde van de sleutelhangers...

Files. Niemand wil erin staan, maar toch is het voor de meeste mensen een dagelijks terugkerend fenomeen. Over mogelijke oplossingen wordt al jaren gediscussieerd. Hoe los je het fileprobleem op?
Volgens de ANBW is het vrij eenvoudig. Files worden door mensen zelf gecreëerd, en daarom zijn ze door onszelf ook op te lossen. Daarom heeft de ANWB in samenwerking met de Rabobank en de NS de filevrije dag in het leven geroepen. In ruil voor een hyperdeluxe sleutelhanger lieten vandaag minstens 80.000 mensen hun auto staan.

Toch stonden er vanochtend lange rijen auto’s op de verschillende snelwegen in ons land. Om negen uur hadden de files een gezamenlijke lengte van 208 kilometer. Dat is maar een paar kilometer minder dan normaal, want op een gemiddelde doordeweekse dag in oktober staat er voor 230 kilometer aan auto’s. Het aantal files vandaag (39) was zelfs hoger dan normaal (22). Je kunt dus voorzichtig zeggen dat de filevrije dag mislukt is.

De vooruitzichten voor de komende jaren zijn ook al niet hoopgevend: het ministerie van Verkeer en Waterstaat verwacht dat er tot 2012 minstens 11% meer auto’s bijkomt. De reistijden zullen met 25 tot 50% groeien, en de Randstad zal volledig dichtslibben, ondanks alle aangekondigde weguitbreidingen.

We moeten gaan wennen aan de gedachte dat het fileprobleem niet op te lossen is. Wat we hooguit kunnen proberen is het fileprobleem in omvang te verminderen. Die taak ligt bij werkgevers. Als werkgevers hun werknemers zouden stimuleren om een deel van hun werk thuis te doen, zou dat al een stuk schelen. Ook het aanpassen van de werktijden zou een vermindering van de files kunnen veroorzaken. Nu staat iedereen tussen acht en negen in de file, omdat men om negen uur moet beginnen. Als je de werktijden zou spreiden, zouden de files ook wat meer gespreid worden.

Opgelost? Nee dus, maar vermindering blijft een mogelijkheid.

Geen opmerkingen: