donderdag 30 oktober 2008

Iederwijs: de lachspiegel van het Nederlandse onderwijs

In NOVA was gisterenavond een reportage te zien over het Iederwijs-systeem. Bij Iederwijsscholen vinden ze dat een kind zelf in staat is te bepalen wat hij wil leren. De scholen hanteren het motto: ieder kind is al wijs. Inmiddels subsidieert de overheid 9 van dit soort scholen.

Wat opvalt is dat op de scholen geen lessen worden gegeven, en dat er geen klassen zijn. Sommige leerlingen lieten in een eerdere reportage van NOVA al weten dat ze vaak totaal niets doen.
Op deze manier wordt er nadruk gelegd op de subjectieve elementen van de kinderen, zoals de interesses, de verlangens, de eigen beleving en de eigen mening.

Volgens een van de leerlingen leren de kinderen wel degelijk wat op de school. Ze redeneert: "als de kinderen niets zouden leren zou de school niet goedgekeurd zijn door de inspectie en zou er al lang wat gebeurd zijn waardoor de school gesloten zou zijn".

Een manklopende redenatie. De fout ligt dus volledig bij het onderwijssysteem dat hier in Nederland geldt. Het mag gewoon niet mogelijk zijn dat dit soort scholen voldoen aan de eisen van de inspectie.

Niet alle leerlingen zijn namelijk in staat een normaal beroep te gaan beoefenen nadat ze de school hebben afgemaakt. Werkgevers hechten nou eenmaal waarde aan een diploma, en dat hebben de leerlingen niet. De enige mogelijkheid is dat Iederwijsleerlingen de overstap maken naar een normale middelbare school, en daar een diploma behalen. Ik denk echter dat niet alle leerlingen mee kunnen komen op zo'n normale middelbare school als ze weinig tot niets hebben uitgevoerd. Het geinterviewde meisje is een uitzondering op de regel.

Het belangrijkste bezwaar dat ik heb tegen het huidige onderwijsstelsel is dat er geen eindniveau bestaat. De inspectie kijkt blijkbaar alleen naar het proces en niet naar het resultaat. Ik kan me heel goed voorstellen dat een Iederwijsschool voldoet aan de eisen van dat proces, want de weinige leraren die er zijn zullen bevoegd zijn, en er zal geen lesuitval zijn omdat er simpelweg geen lessen zijn. Het feit dat de school nu wordt bekostigd door de overheid bewijst niet dat de school ook daadwerkelijk rendement heeft.

De school geldt als een school voor de 'elite'. Laat die elite dan ook zelf de school betalen, zodat de overheid niet onnodig geld hoeft uit te geven. Want ook de uitkeringen die er komen voor werkloze ex-Iederwijsleerlingen moeten door de overheid worden betaald.
Deze scholen kosten ons onnodig bakken met geld.

Vind jij de school wel goed? Laat het hieronder weten!

(Of bekijk hier de uitzending van NOVA)

13 opmerkingen:

Hilke zei

Hmm, moet zeggen dat ik het gewone onderwijs beter vind. Op dit speciale onderwijs leren ze dat als ze lui zijn of geen zin hebben iets te doen, het ook niet hoeft. En dat vind ik niet bepaald motiverend voor een plekje in deze drukke maatschappij.

Jos zei

Kijk, het klinkt allemaal heel slecht, voor iemand die er niet veel van af weet. Maar dan beweer jij dus dat al het speciale basisonderwijs weg moet? (tenminste, niet betaald door de overheid) Dus ook dalton scholen, jenaplan, montessori en vrije scholen?

Hilke zei

Ja ik weet er inderdaad niet veel vanaf, maar sinds ik weet van dat soort scholen heb ik het altijd als een pretplek gezien. Vind het ebter om dan op zo'n school wel ngo vaste dingen te hebben, omdat je dat later ook zult moeten.

Jos zei

De systemen zijn speicala gemaakt en daar is erg goed over nagedacht.
Ik moet zeggen dat Iederwijs ook echt de meeste extreem vrije vorm is, en in nederland haast niet voorkomt. Maar er zijne cht kinderen die de vrijheid nodig hebben om zelf te kunnen kiezen wat ze precies doen op een dag. Op deze scholen worden ook gewoon de kerndoelen van het onderwijs nageleefd. Zo lang dat zo is, is het goed.

Yannick zei

Jos, het punt dat ik in de blog maak, is dat er een eindniveau moet komen voor basisschoolleerlingen.
Als de iederwijsschool dat niveau kan aantonen mogen ze van mij overheidssteun krijgen hoor...

Misschien moeten ze het geweldige competentiesysteem invoeren, haha.

Jos zei

ook de iederwijs scholen hebben de kerndoelen voor het basisonderwijs.

Er zijn echt kinderne die dit systeem nodig hebben.

Maar dit werkt alleen, als de school het goed aanpakt en doet.

Yannick zei

Welke kerndoelen?
Zoals in de documentaire wordt gezegd: er wordt door de inspectie slechts gekeken naar het proces, en niet naar het resultaat.

En kinderen die dit onderwijs nodig hebben hebben speciaal onderwijs nodig voor moeilijk lerende kinderen, zoals waar mijn moeder les heeft gegeven. En niet een school waar de kinderen geheel op eigen initiatief moeten leren. Dat is juist voor heel verantwoordelijke kinderen.

Dus ik snap je punt niet helemaal Jos...

Jos zei

Er is bewezen dat er kinderen zijn die dit nodig hebben.

De kerndoelen, dat is een heel groot documetn wat per vakgebied alle doelen formuleert voor het basisonderwijs in Nederland.
Als it nagestreefd word, voldoet een school aan de eisen.

En MLK-school leerlingen zijn niet te vergelijken met Iederwijs leerlingen.

Maar, niet elke Iederwijs school functioneert goed. Dat is zeker waar

Yannick zei

Nee, maar Jos... als ze die kerndoelen hebben, waarom toetsen ze die dan niet aan eindresultaten.

Als een school structureel een te laag rendement haalt, maar wel bekwame leraren heeft, is er naar mijn mening toch echt iets mis...

Elmke zei

De lerares spreekt! Jos ik sluit bij je aan. Niet iedereen is hetzelfde en kan zelf makkelijk leren.. de regering steekt denk ik niet zomaar haar geld ergens in!

Yannick zei

Het feit dat niet iedere leerling hetzelfde is daar ben ik het volledig mee eens. Maar het kán gewoon niet goed zijn voor een leerling om op een Iederwijsschool te zitten zoals dat nu het geval is.

Het tegendeel mag bewezen worden, maar zoals ik meerdere malen heb benadrukt: voer dan een eindstandaard in waaraan de scholen moeten voldoen...

Jos zei

als ze die kerndoelen hebben, waarom toetsen ze die dan niet aan eindresultaten: dit mag elke school op zijn eigen manier toetsen en of observeren.

Er zijn vast wel Iederwijsscholen waar dat niet goed gaat, maar dat dit soort scholen, ook bv vrije scholen en montessori, er zijn, is erg goed.

Ben je ook tgene montessori, jenaplan, vrije school en dalton?

Yannick zei

Ja, en dat is de grote fout die er nu bestaat... dat scholen zelf mogen bepalen hoe ze de eindresultaten meten.

Het kán en mág toch niet mogelijk zijn dat een leerling zegt bijna nooit iets te doen op school?

Als die scholen dan voor bepaalde leerlingen 'noodzakelijk' zouden zijn, moet de school alleen voor die uitzonderingsgevalletjes toegankelijk worden.

Nu kan iedereen er zomaar op komen en dus een uur per dag op een stoeltje in de zon gaan zitten.

En ik ben absoluut niet tegen welke vorm van onderwijs dan ook, als ze dat eindniveau maar kunnen aantonen.